INDESIGN ПРОГРАМЫН CONTROL ПАЛИТРТАЙ АЖИЛЛАХ

INDESIGN програмд багажаас гадна палитруудыг ихээхэн ашилгадаг.  Ямар багаж идэвхитэй байгаас хамааран төлөвийн мөр болон палитрууд өөрчлөгдөж байдаг
Палитр буюу туслах цонхыг нээж хаахдаа Windows цэсийг ашиглана.
Control палитр:
      Дээд ирмэг дагуу байрлах энэхүү Control палитрийн нүднүүд янз бүрийн багаж сонгох тоолон түүнд зориулагдсан мэдээллээр солигдох бөгөөд тухайлбал объект горим, үсгийн тэмдэгт горим, параграфийн горимуудад хувирна.
Ер нь бол бараг бүх палитрийн үзүүлэлт энэхүү Control палитрт агуулагдаж байдаг.

26.jpgТа дээрх Panels-ийг өөрийн хүссэнээрээ нэгтгэж ашиглахад хялбар болгож болно. Ер нь эдгээрээс заримыг нь байнга ашигладаг, заримыг нь тэр болгон ашиглаад байдаггүй болохоор та хөдөлмөр хөнгөвчлөх үүднээс өөрийн дураар эмх цэгцтэй болгож болно.

Мөн самбарын нэр дээр дараад чирэх замаар бүлгээс салгаж ашиглаж болохоос гадна өөр бүлэгтэй нэгтгэж болно. Жишээ нь Pages самбарыг өөр бүлгийн Swatches самбартай нэгтгэе.
27.jpg
INDESIGN ПРОГРАМЫН БУСАД ПАЛИТРТАЙ АЖИЛЛАХ
Бид тус програм дээр ажиллаж байх явцад багаж, хэлбэршүүлэх самбар, нэмэлт самбаруудыг өргөн ашиглах боловч зарим нь тийм ч их ашиглагдахгүй үлдэнэ. Хамгийн өргөн ашигладаг зарим нэг самбарын талаар авч үзье.
Info- Мэдээлэл өгөх самбар хулганы заагчийн байрлал, объект сонгосон тохиолдолд түүний өргөн өндрийн хэмжээ, өнгийн хольцийн хэмжээ, нягтрал зэргийг мэдээллэх үүрэгтэй. Харин текст сонгосон тохиолдолд нэмэлтээр хэдэн тэмдэгт, хэдэн үг зэргийг харуулна. Selection багаж сонгосон үед тухайн файлын нэр, байрлал, хэмжээ зэргийг харуулдаг.
28.jpg

29.jpgNavigator- Цаасны харагдах байдлыг масштабаар ихэсгэж багасгаж харах, мөн цаасаа гүйлгэх үйлдлийг хялбар хийхэд зориулагдсан. Тус самбар дээр таны хийж байгаа ажлын цаас тоймлон харагдана. Түүн дээр улаан өнгийн дөрвөлжин байх ба түүнийг зөөж, мөн самбарын доод хэсэгт байрлах гүйлгэгчийг ашиглан харагдах хэлбэрийг томруулан жижигрүүлэн өөрчилж болно. Мөн гүйлгэгчийн өмнө масштабын хувь байх бөгөөд түүнийг өөрчилж болно.

30.jpgPages- Хуудастай холбоотой тохиргоо хийнэ. Хоёр хэсэгтэй дээд талд нь Master хуудас буюу үлгэр хуудас доод талд нь таны ажлын файлын хуудаснуудыг агуулсан байдаг. Та энэ самбарыг ашиглан өөрийн хүссэн хуудас руу хялбар шилжих, устгах, хуудас нэмэх зэрэг үйлдлийг гүйцэтгэнэ. Мөн таны баримт хэдэн хуудастай та хэддүгээр хуудсанд ажиллаж байгааг харуулдаг. Доорх жишээн дээр 31 хуудастай баримтын 16-р хуудас дээр ажиллаж байна.

31.jpgLayers- Давхрага үүсгэх, устах мөн тэдгээрийн байрлалыг солих, идэвхжүүлэх зэрэгт ашиглана. Бид Adobe Photoshop програм дээр давхрагыг өргөн ашигладаг. Ялангуяа зурагтай ажиллахад давхрагны хэрэглээ маш өндөр байдаг. Тунгалаг цаас дээр ямар нэг объект зурах юм уу байрлуулаад цаад талын цаасан дээрх зүйлтэй давхар гарах үйлдэл юм.

33.jpg32.jpgColor- Өнгө үүсгэх, засварлах үүрэг гүйцэтгэнэ. Бид RGB өнгөний хольцийг ашиглаж бусад өнгийг гаргаж байсан бол одоо CMYK гэсэн дөрвөн өнгөний хольцийг ашигладаг болсон. Хэрэглэхэд хялбар өнгийг хольцоос хамааран тоон утгыг өөрчлөх, эсвэл гүйлгэгч шугам ашиглан хольж шинэ өнгө үүсгэнэ. Өнгөний тохиргооны доод талын зүүн үзүүрт байгаа ташуу зураастай дөрвөлжин нь none буюу өнгөгүй болгох хэрэглүүр юм.


34.jpgGradient- Өнгө уусгах үйлдэл хийнэ. Өнгө уусгаж будаж байгаа зүйлийг Linear- шугаман, Radial- тойрог гэсэн хэлбэрээр уусалт нь их бага ямар ч хэлбэрээр тохируулан өнгө уусгаж будалт хийж болно. Өнгө уусгаж будах, аливаа зүйлийн суурийг голдуу ямар нэг өнгөөр уусалттай будах нь нэлээд элбэг байдаг.

35.jpgSwatches- Бид өнгө шинээр үүсгэх талаар авч үзсэн. Харин нэг үүсгэсэн өнгөө дахин хэрэглэх, өөрөөр хэлбэл эх бэлтгэж байх үед ямар нэг өнгийг дахин хольж үүсгэхгүйгээр өмнө нь үүсгэж хадгалснаа хэрэглэх нь илүү тохиромжтой байдаг. Та үүсгэсэн өнгөө устгах, хуулах боломжтой. Хэвлэлийн эх бэлтгэхэд CMYK өнгөний хольцыг өргөн хэрэглэдэг. Энэ 4 өнгө нь тодорхой хувиар орж өөр өнгө үүсгэнэ.

Character- Текстийг хэлбэршүүлэх үүрэгтэй. Маш энгийн бидний өмнө нь текст боловсруулах програм дээр хэрэглэж байсан хэрэглүүрүүдтэй. Гэхдээ илүү боловсронгуй, хялбар болсон байгаа. Энэ самбарыг ашиглахдаа тухайн өөрчлөх гэж байгаа үг үсгээ тэмдэглэсэн байх шаардлагатай. Энд үсгийн фонт, үсгийн өндөр өргөний хэмжээ, налуу, тод, зураастай, бүх үсэг нь томоор, индекс болон зэрэгт хэлбэрээр гээд бүгд багтсан байгаа.

37.jpgCharacter Styles- Тексттэй ажиллах явцад түүний хэлбэршүүлэлт янз бүр байх шаардлага гардаг .Гэхдээ нэг ном бичлээ гэхэд үндсэн текст, гарчиг, дэд гарчиг зэрэг нь хуудас болгон дээр ижил байх шаардлага гардаг. Ямар нэг хэлбэр үүсгэж түүнийгээ үлгэр загвар болгон хадгалах нь хөдөлмөр хөнгөвчилсөн явдал юм. Өөрөөр хэлбэл ямар ч хамаагүй үсгийн шрифтээр, ямар ч хамаагүй хэмжээгээр текстээ бичээд дараа нь Character Styles самбараа ашиглан өмнө хадгалсан загвараа сонгоход л бүх тохиргоо хийгдэнэ гэсэн үг. Доорх жишээн дээр a ded garchig, a garchig, a text гэсэн загвар үүсгэсэн байна. Шинээр загвар үүсгэхдээ тус 38.jpgсамбарын доод хэсэгт байгаа Create new style хэрэглүүрийг сонгоно. Улмаар дараах цонх нээгдэж та өөрийн хүссэн хэлбэрээр загвараа тохируулаад дараа нь нэр өгч хадгална. Текстийн хэлбэрээс гадна мөр хоорондын зай гэх мэтийг нарийн тохируулж өгнө. Дараа нь ч засварлан өөрчилж, шинээр дахин үүсгэж, устгаж болно. Тус програмын нэг чухал зүйл бол тексттэй ажиллах түүнийг хэлбэршүүлэх үйлдлийг хялбар болгож байгаа явдал бөгөөд энэ нь маш их хөдөлмөр хөнгөвчилнө.
39.jpgParagraph- Олон мөр болгож бичсэн их хэмжээний текстийн мөр хоорондын зай, догол мөрний хэмжээ, текстийн байрлал зэргийг хэлбэршүүлэх үүрэгтэй. Маш энгийн бидний өмнө нь текст боловсруулах програм дээр хэрэглэж байсан хэрэглүүрүүдтэй. Гэхдээ илүү боловсронгуй хялбар болсон байгаа. Энэ самбарыг ашиглахдаа тухайн өөрчлөх гэж байгаа текст үг үсгээ тэмдэглэсэн байх шаардлагатай.

40.jpgParagraph Styles- Энэ нь Character Styles самбартай адил үүрэгтэй. Тексттэй ажиллах явцад түүний хэлбэршүүлэлт янз бүр байх шаардлага гардаг .Гэхдээ нэг ном бичлээ гэхэд үндсэн текст, гарчиг, дэд гарчиг зэрэг нь хуудас болгон дээр ижил байх шаардлага гардаг. Ямар нэг хэлбэр үүсгэж түүнийгээ үлгэр загвар болгон хадгалах нь хөдөлмөр хөнгөвчилсөн явдал юм. Өөрөөр хэлбэл ямар ч хамаагүй үсгийн шрифтээр, ямар ч хамаагүй хэмжээгээр текстээ бичээд дараа нь Paragraph Styles самбараа ашиглан өмнө хадгалсан загвараа сонгоход л бүх тохиргоо хийгдэнэ гэсэн үг. Доорх жишээн дээр a paragraph гэсэн загвар үүсгэсэн байна. Шинээр загвар үүсгэхдээ тус самбарын доод 41.jpgхэсэгт байгаа Create new style хэрэглүүрийг сонгоно. Улмаар дараах цонх нээгдэж та өөрийн хүссэн хэлбэрээр загвараа тохируулаад дараа нь нэр өгч хадгална. Текстийн хэлбэрээс гадна мөр хоорондын зай гэх мэтийг нарийн тохируулж өгнө. Дараа нь ч засварлан өөрчилж, шинээр дахин үүсгэж, устгаж болно. Тус програмын нэг чухал зүйл бол тексттэй ажиллах түүнийг хэлбэршүүлэх үйлдлийг хялбар болгож байгаа явдал бөгөөд энэ нь маш их хөдөлмөр хөнгөвчилнө.

42.jpgGlyphs- Тусгай тэмдэгт оруулах хэрэглүүр бөгөөд хэрэглэхэд маш хялбархан. InDesign програм дээр стандарт тэмдэгтээс гадна бүх төрлийн хэлний /тусгай тэмдэгт, ханз/ тэмдэгтүүдийг оруулж текст боловсруулах бүрэн боломжтой. Microsoft Word програмын Symbol командтай адил юм.

43.jpgText Wrap- Текст болон зурган объектийн хоорондын байрлалыг тохируулахад ашиглана. Текст дотор зурган объект оруулаад түүнийг тойруулаад текс байхаар тохируулж болно. Ялангуяа сонин сэтгүүлийн эх бэлтгэл дээр их хэмжээний текстийн дотор нь тухайн текстийн зургийг оруулах шаардлага маш их гарна. Дараах жишээгээр авч үзлээ.
Align- Объектуудын байрлалыг эмх цэгц оруулан тохируулахад ашиглана. Өөрөөр хэлбэл энэ нь олон объектуудыг зэрэгцүүлэх ба хоорондох зайг ижил болгоход ашиглана. Ингэхдээ объектуудаа тэмдэглэсэн байх ёстой.
44.jpg
45.jpgTransform- Объектуудын хэмжээг өөрчлөх, тодорхой өнцгөөр эргүүлэх, налуулах, толин ойлголт хийх зэрэгт хэрэглэнэ. Хэвлэлийн эх бэлтгэх явцад олон объектуудыг янз бүрээр хэлбэршүүлэх. шаардлага их гарна.

47.jpg46.jpgStroke- Дүрс, шулуун шугам зэргийг зурахад тэдгээрийн хэлбэр хэмжээг нь янз бүрээр тохируулан өөрийн хүссэн хэлбэр дүрс, хэмжээтэй шугам зурахад үүнийг ашиглана. Ер нь хэвлэлийн эх бэлтгэлд дүрс ашиглаж сайн дизайн гаргах нь нэлээд их байдаг. Жишээ нь дүрс дотор текст бичих.

48.jpgPathfinder- Дүрс зурах явцад стандарт бэлэн дүрснээс гадна өөр хэлбэртэй стандарт биш дүрс шинээр үүсгэхэд хэрэглэнэ. Өөрөөр хэлбэл дүрснүүдийг огтлолцуулах замаар шинэ дүрс гаргана гэсэн үг. Огтлолцуулна гэдэг нь давхарлан тавихыг хэлэх ба огтлолцолд үүсэх шинэ элдэв дүрсийг ашиглана гэсэн үг.

Table- Тус програм дээр хүснэгт үүсгэх түүнийг хэлбэршүүлэх боломжтой. Хүснэгт байгуулахын тулд Type Tool багажаар жааз зураад дараа нь Table цэсний Insert Table 49.jpgкоманд өгч гарч ирэх цонх дээр мөр баганы тоог өгөөд Ok дарна. Table самбарын тусламжтай хүснэгтийг чөлөөтэй засварлаж болно. Мөр багана нэмэх, хасах, нэгтгэх зэргийг хялбар хийнэ.





























ТИГ ЗУРААС АШИГЛАН ХЭМЖЭЭ БАРИМЖАА АВАХ
InDesign дахь туслах шугамууд
Номын макет дэглэж эхэлсэн, эх бэлтгэгч, графикийн бүтээл туурвихаар ширээнээ суусан уран бүтээлчийн алинд ч хэмжээ, баримжаа авах төрөл бүрийн шугам хэрэгтэй болдог. Тэгвэл lnDesign-ний хувьд дэлгэц дээр харагдах мөртлөө хэвлэгддэггүй нарийн шугамуудыг туслах шугам гэнэ. Туслах шугамуудыг хуудасны хаана ч зөөж болох ба тэдгээрээр модулийн тор байгуулна. lnDesign-ний модулийн тор нь дараах гурван туслах шугамаас бүрдэнэ. Үүнд:
Margin guides буюу поляны хязгаар. Хуудсан дахь эх бэлтгэлийн нүүрийг поля буюу захын цагаан зайнаас тусгаарлах нарийн ягаан шугам. Түүнийг курсороор зөөж болохгүй ч поля буюу margins нүдэнд дөрвөн талын утга өгөх замаар загвар хуудсанд тохируулан өөрчилнө. Тэгш өнцөгт үүсгэх энэ шугамыг боолтын талбай гэж болно.
Column guides буюу баганын хязгаар. Багануудыг хооронд нь тусгаарлаж буй босоо цэнхэр шугам. Багана хоорондын зай гэдэг нь угтаа баганын хязгаарын зай бөгөөд үүнийг курсороор зөөх юмуу эсвэл columns нүдний утгаар өөрчилж болно.
Ruler guides буюу тиг зураас. Хуваарийн шугамаас курсороор татах (бас товших) замаар хэдэн ч удаа татан гаргаж хуудсанд босоо болон хэвтээ чигт чөлөөтэй байрлуулж болох ухаа өнãийн (мэдээж өнгийг өөрчилж болно) тусгай шугам.
Макет (Layout) горим идэвхтэй нөхцөлд бүх туслах шугам ил гарч харагддаг. Зарим үед тигзураасг¿йгээр макетыг харах шаардлага гардаг, тэгвэл <CtrI+;> товчны хослолыг дарахад дэлгэцнээс тигзураас арилж дахин дарахад гарч ирнэ.
Дээрх гурван туслах шугам нийлэн бүрдэж макетын "араг яс" болох модулийн торыг үүсгэнэ. Зураг чимэглэлтэй ном, сонин, сэтгүүлийн эх бэлтгэхэд модулийн тор бэлтгээд авах нь ажлыг их хөнгөвчлөхөөс гадна макетыг үзэмжтэй болгоход тустай.
Тиг зураас гараар татах                                                    
Дэлгэцийн зүүн ба дээд ирмэгээр байрладаг хуваарийн шугамаас хулганын чирэх даралтаар Ruler guides буюу тигзураасыг босоо ба хэвтээ тэнхлэгт хэдийг ч татан гаргаж болно. Эсвэл хуваарийн шугам дээр дараалан товшиход тиг зураас ажлын талбарт тавиãдана. Мөн босоо байрлалтай шугамыг Selection багажаар сонгож зөөхдөө Control Panel палитрийн    X нүдний утгаар мм-ээр шилжүүлж болно. Гэхдээ тигзурааснуудыг хооронд нь ижилхэн зайтайгаар өрөхдөө <Ctrl> товчоор зэрэг идэвхжүүлж байгаад Use Spacing горимыг асаан арынх нь нүдэнд алхмыг бичиж босоод зэрэгцүүлэх пиктограм дээр дарна.
Автоматаар тиг зураас гаргах
Хэрэв <Ctrl> товчийã дараастай координатын эхээс хулганаар татвал áосоо ба хэвтээд тиг зураас зэрэг зурагдана. Үүнийг автоматжуулж болох ба жишээ нь, 10 тигзураасыг босоо ба хэвтээд тэнцүү зайтайгаар эгнүүлэн татахын тулд координатын эхээс босоо ба хэвтээд тиг зураас зэрэг гарган идэвхжүүлж байгаад Edit цэсээр орж Step and Repeat командаар Step and Repeat ажлын цонх нээгдэхээр нь Repeat Count нүдэнд шугамын давталтын тоо 10-ыг, Horizontal offset ба Vertical offset нүднүүдэд тус тус 10 гэж оруулаад ОК гэхэд тор татагдана.
Тигзураасыг олноор нь зэрэгцүүлэн татаж модулийн тор байгуулснаар жишээ нь нэрийн хуудсыг А4 цааñанд хэдийг багтаан өрөх вэ гэдгээс эхлээд, сонин, сэтгүүлийн эх бэлтгэхэд ажил хялбарчлаад зогсохгүй дизайны чаíарт нөлөөлдгөөрөө модулийн тор шиг чухал юм ховор. Ер нь нэг модулийн тор гаргаад авбал ямар ч хүнд макетыг хялбар хийх боломжтой. Тэгвэл жишээ нь А4 нүүрийг тор татах модулийн тор болгон 3 мөр, 3 баганаар тэнцүү хуваахын тулд Layout цэсний Greate Guides командаар нээгдэх ажлын цонхны Rows хэсгийн Number нүдэнд мөрийн òoo, Gutter нүдэнд торны зэрэгцээ үүрний хоорондын зай, Columns хэсэã дээрхийн адил баганын өгөгдөхүүнүүг тус тус оруулаад Margins горимыг сонговол полянаас, Page гэвэл хуудасны захаас эхлэл цэгийг авч модулийн тор татна. Top татахын өмнө байсан тигзураасыг арилгахдаа Remove Existing Ruler Guides горимыг асаана.
Олон тиг зураасыг хооронд нь ºнгөөр ялгахын тулд Lay­out цэсний Ruler Guides ажлын цонхонд Color нүдэнд 27 өнгөнөөс зохих өнгийг нь сонгоно.
Мөн тиг зураасыг объектын хамт янз бүрээр масштаблахад харагдахгүй болчих тул харагдах босго утгыг View Treshold нүдэнд оруулж өгөх ба жишээ нь, босго масштаб 70% байхад текстийг 50% -иар харахад суурь шугам үзэгдэхгүй, 100% болгоход л гарна.
Тигзурааст наах
Компьютерийн тиг зураасны давуу тал нь "соронзон" шинжийг агуулна. Хэрэв тэрээр ийм чадваргүй бол юунд ч хэрэггүй болж хувирах билээ. Объектыг тодорхой координатад яг нарийн байрлуулах шаардлагатай үед энэ нь ихээхэн чухал бөгөөд үүний тулд хулганын баруун товчоор нээгдэх контекстийн цэснээс Snap to Guides командыг идэвхжүүлээд уг объектыг хөндлөн ба босоо тигзураасанд чирж аваачихад тэрээр наалдан татагдах болно. Гэхдээ тиг зураасанд соронзлон наалдуулах юмуу уг командыг цуцлахдаа <Shift+Ctrl+;> (цэгтэй таслал) товчны хослолыг ашèглавал илү¿ хялбар юм.
Контекстийн цэс                                                                             
Контекстийн цэсийг гаргахдаа курсорыг хий газар нэг товчоод баруун товчийг дарна. Ер нь контекстийн öэсэнд тиг зураастай ажиллах бүхий л команд бий. Дахин тодруулахад Ruler нь дэлгэцийн зүүн ба дээд хөвөөг даган оршдог мм-ийн хуваарьтай шугам бºгөөд түүнээс татаж гаргасан шугамыг бид Ruler guides буюу тигзураас гэж байгаа билээ. Тэгэхлээр Hide Ruler гэвэл зөвхөн хуваарийн шугам л алга болно. Харин Guides нэртэй холбоотой бүх команд тигзурааст хамаарах юм. Ийнхүү жишээ нь, тигзураасыг байрлал дээр нь түгжихдээ  Lock Guides, харагдахгүй болгохдоо Hide Guides командыг тус тус сонгоно.
Шаардлагагүй болсон шугамуудыг курсороор хамруулан идэвхжүүлж байгаад Delete товчоор устгана.
Тигзураасыг дэлгээтэй хоёр хуудсанд зэрэг гаргахдаа <Ctrl> товчтой хамт татна. Мөн хэд хэдэн тиг зураасыг курсороор хамруулан селектэлж чирэх замаар байрнаас нь зөөн тавьж болно. Хэрэв элдэв туслах шугамгүйгээр ажлын талбарыг жинхэнэ хэвлэгдэх бодит байдлаар нь харах гэвэл <W> товчийг ашиглана.
Тигзураас нь заагдсан давхаргад объектыг тодорхой байршилд байрлуулахад мөн хэрэглэгдэх бөгөөд объектыг курсороор чирж зөөхөд түвэг болгохгүйн тулд зураасыг бүх объектын ард гаргана гэвэл тигзураасыг идэвхжүүлсний дараа хулганын баруун товчоор гарч ирэх контекстийн цэснээс Guides in Back командыг ажиллуулна. Хэдийгээр тиг зураас объектын ард бүтэн халхлагдсан ч тэрээр соронзлогдох чадвараа хадгалсаар байна. Харин энэ команд идэвхжээгүй үед тиг зураас програмд өөрт нь хийсýн болон импортлосон бүхний наана гараад байна гэсэн үг.
Top татах
InDesign-д хоёр төрлийн торыг ашиглах ба энэ нь координатын (document grid) ба суурь шугамын (baseline grid) торнууд болно. Үүний эхнийх нь ажлын талбар дахь объектуудыг жигдлэн өрөх, нөгөө нь зэрэгцээ баганыí текстийн мөрийг нэг шугамд тэгшлэн жиãдэлж өрөх     зориулалттай юм.
Торны тохиргоог Edit>Preferences замаар Grids хавтсанд хийнэ. Торыг нуух болоí ил гаргахдаа контекстийн цэсний Hide/Show Document Grid ба Hide/Show Baseline Grid командуудыг сонгох юмуу эсвэл координатад <Ctrl+'>, суурь шугаманд <AIt+Ctrl+> товчны хослолыг тус тус ашиглана.
Номын санг ашиглах
Тогтмол хэрэглэгддэг модулийн торыг зураг чимэглэлийн адил Library палитр буюу Номын санд хадгалж байгаад дуртай үедээ гарган ашиглаж болно. Үүний тулд эхлээд номын санг нээхдээ File>New замаар явж Library дэд цэсээр нээгдэх New Library ажлын цонхонд Library_3 гэх мэтээр нэр өгөөд 3-р сан нээгдмэгц тигзураасыг оруулахдаа түүнийг эхлэн идэвхжүүлж байгаад палитрийн хормой дахь New Library Item пиктограмыг хулганаар товших юмуу эсвэл контекстийн цэснээс Add item командыг сонгоно. Нэргүй шинэ зураг орохдоо автоматаар "Untitled" хэмээх нэр авах ба дүрсний цонхны нэр дээр дараалан товшиж Item Information ажлын цонхонд Tig_1 гэсэн нэрийг тигзураасдаа өгнө.
Нэг зэрэг олон санг дэлгэцэнд гарган ажиллахдаа доторх зургийг хулганаар чирж хооронд нь шилжүүлж болно. Номын ñàí дахь зургийн жагсаалтыг гаргахдаа List View командыг сонгоно. Их хэмжээний зурагтай болоод ирэхээр зургийг хайж олох шаардлага гардаг бөгөөд хайлтыг-Show Subset командаар Subset ажлын öонхны Parameters хэсэгт нэгээс таван шалгуураар хийж болно. Жишээ нь эхний шалгуур нүдэнд таван цуваа байх үүнд: нэр (Item name), оруулсан огноо (Creation date), зургийн төрөл (Object type), түүний тэмдэглэгээ (Description) зэрэг áàéíà.
More Choices товчийг дарах бүрий дараа дараагийн давхар шалгуурыг нээгээд явах ба таван удаагийн шалгуураар ямар ч хүндрэлтэй хайлт хийж болно. Match All горимд тавибал хайлтын бүх шалгуурууд нэг нэгэндээ дэм болох сайн талтай. Харин Match Any One горимд ядаж нэг шалгуур давхцаж нөгөөдөө хүч нэмэх боломжийг бүрдүүлнэ.
Номын сангаас хулганаар шууд чирж зургийг макетад оруулж болох ба палитрийн Place Item(s) командаар ч зургийг оруулна. Мөн Add All Items on Page командаар эх бэлтгэсэн бүхэл бүтэн нүүрийг тэр чигээр нь номын санд оруулах боломжтой бөгөөд энэ тохиолдолд макетын зурагнууд хуудсан дахь дарааллаараа жагсаж орно.
Номын сан бүр нь тус тусдаа бие даасан баримтын зэрэглэлтэй Library файлууд болох бөгөөд яг л файл нээдэг замаар түүнийг <Ctrl+O> товчны хослолоор дуудаж гаргана.







МАСТЕР ХУУДАС БУЮУ ҮЛГЭР ХУУДАСТАЙ АЖИЛЛАХ
            Мастер буюу үлгэх хуудас нь маш чухал хэрэглээтэй. Энэ хуудас дээр байгаа зүйлүүд бусад хуудас дээр нэвтрэнэ харагдана. Өөрөөр хэлбэл бүх хуудасны дээд доод хэсэгт байрлах хөл толгойн мэдээллийг мастер хуудас дээр хийж өгнө.
            Мастер хуудас нь хэд хэд байж болох ба анхы мастер хуудас нь A Master гэсэн нэртэй байх ба дараа нь нээсэн мастер хуудас нь B Master, C Master зэрэг нэртэй үүснэ. Номын эх бэлтгэл нь их олон бүлэгтэй бүлэг тус бүрийн хуудасны загвар, хөл, толгой өөр өөр байх тохиолдолд олон мастер хуудас хэрэглэнэ. Олон мастер хуудастай ажиллаж байх үед үндсэн мастер хуудасаа тус тусын мастер хуудсанд хамруулна. Өөрөөр хэлбэл 30 аас дээш хуудсан B Мастеr дээр хийгдсэн зүйл нэвтрэн харагдана.
            Мастер хуудас нэмэхийн тулд Pages самбарын нэмэлт цэсний New Master команд өгч гарч ирэх цонхноос товч нэр болон мастер хуудасны нэр өөр мастер хуудсанд хамаарах хэргийг сонгож Ок дарна.
            Мастер хуудасыг хэдийг ч үүсгэж болно. Гэхдээ тийм олон ашиглах шаардлага гардаггүй. Мөн устгах, хувилах зэрэг үйлдэл хийж болох ба яг л бидний үзсэн хуудас, устгах, зөөх хувилах үйлдэлтэй адил.














Хуудас хэрхэн дугаарлах
            Мастер хуудас буюу үлгэхр хуудас дээр хөл толгой мэдээлэл хуудасны суурь дизайн загвар зэргийг мастер хуудас дээр орж байгаад ердийн хуудас дээр хийж байгаатай адил гүйцэтгэнэ. Жишээ нь толгойн мэдээлэл хийсэн байгаа нь

Харин хуудасны дугаарыг автоматаар тавихын тулд мастер хуудас дугаарлах хэсэгт хулганы текст хэлбэрээр заагчийн байрлуулан Ctrl+Alt+Shift+N хослол хийнэ. Улмаар заагч байсан газар A үсэг тавина. Энэ нь бусал хууласны хувьл хуудасны дэс дугаар бол ашиглагдана. Мастер хуудаснаас хамаарч A,B,C гэх мэтээр үсэг гардаг.
Мастер хуудас дээр гарч байгаа А үсгийн хэлбэр хэмжээ нь ямар байна бусад хуудасны дугаар нь яг тийм хэлбэртэй байна. Мөн А үсгээ дүрсэнд хийх, зургаар чимэх үйлдэл хийвэл бусад хуудас дээр яг адил нэвтрэн харагдана.
МАКЕТЫН ТОХИРГООГ АВТОМАТААР ӨӨРЧЛӨХ
Макетын автомат тохиргоо ба горимууд
Эх бэлтгэлийн явцад макетын хэмжээ, хэлбэрийг гэнэт өөрчлөхтэй холбогдуулан макетыг автоматаар тохируулах боломж InDesign-нд бий. Өөрөөр хэлбэл тухайн нэг хуудас буюу бүхэл бүтэн макетын хуудасны хэмжээ, захын зай, хуудасны байрлал, баганын тоо зэрэг үзүүлэлтийг ганц дохилтоор өөрчилж болно гэсэн үг. Жишээ нь босоо байрлалтай хуудсыг хэвтээ болгоход програм эхлээд туслах шугамуудын шинэ байрлалыг тогтоож, хэвтээ байрлалын улмаас шинээр үүссэн торонд хуудсыг аль болох өмнөх макеттай адил хэлбэр дизайнаар өрнө. Өөрөөр хэлбэл Layout цэсний Layout Adjustment ажлын цонхыг Enable Layout Adjustment горимд тавихад програм маань Layout Adjustment ажлын цонхонд  сонгосон үзүүлэлтүүдийн  дагуу макетыг дэглэх болно. Үзүүлэлтүүдийн утга нь: Snap zone. Тохиргооны үйлчлэх хүрээг заах бөгөөд энэ хүрээ хэдий өргөн байна объектыг тиг зураас болоод хуудасны захтай хамт шилжүүлэх нарийвчлал төдий нарийн зөв болно. Дараах тохиргооны горимуудыг тухайн  эхийн онцлог болоод шаардлагаас үүдэн харилцан адилгүй сонгоно. Үүнд:
Allow Graphics and Groups Resize. Хэрэв энэ горимыг сонговол хуудасны формат болоод баганын өргөнийг өөрчлөхөд сонгосон объект ба зураг шинэ форматаа дагаж өөрчлөгдөнө. Энэ үед програм тэдгээрийг эх макетад байсантай нь аль болох ижил байрлуулахыг эрмэлзэх боловч хэмжээ харьцаанд бага зэрэг зөрүү үүссэнээс засвар гарч магадгүй.
Ignore Object and Layer Locks. Хуудас дээр нь түгжсэн объект болоод давхаргыг шилжүүлэн зөөх, устгах, хэмжээг нь өөрчлөх боломжгүй. Иймээс объектуудыг засварт хамруулахын тулд Object цэсний Unlock Position командаар объектыг давхаргаар нь түгжсэн түгжээг урьдчилан заавал гаргах хэрэгтэй. Энэ команд нь хулганын баруун товчоор нээгддэгийг мөн санах хэрэгтэй.
Ignore Ruler Guide Alignments. Бүх элементийг модулийн тор -тиг зураас, баганын зах болоод полягоор зэрэгцүүлэх ба хэрэв тиг зураасаар зэрэгцүүлэх горимын сонголтыг хэрэгсэхгүй болгосон ахул объектын зэрэгцүүлэлт зөвхөн баганын зах болоод полягоор хийгдэнэ.
Allow Ruler Guides To Move. Тиг зураасыг (түгжсэн нь ч бас багтана) залгах горимд макетын өөрчлөлт түүний хөдлөхийг шаардаж байвал баганын зах болоод полятой харьцуулсан зайгаа барьсан хэвээр тиг зураас хөдлөн байрлахдаа шинээр модулийн торыг үүсгэнэ. Эсрэг тохиолдолд тиг зураасны харьцангуй байрлал хэвээр үлдэх боловч хуудастай харьцуулбал байрлал нь өөрчлөгдөнө.
Макетыг автоматаар өөрчлөхийн өмнө дахин сануулахад уг нүүрний бүх объект тигзураас буюу туслах шугамаар тал талаасаа хашигдсан байх ёстой. Гэхдээ аливаа объект ямар íэг тигзураасанд анхнаасаа хамаараагүй бол Snap zone-ын тусламжтаéгаар хамгийн ойр орших тигзураасаар тэгширнэ. Жишээ нь:
Макетыг өөрчлөхийн өмнө
1. Ямар нэг холбоосгүй хэсэг текст-малгай гарчиг- текстийг хоёр баганаар
өрөх.
2. Хормойн фон маягийн объект хуудасíы захаас тал тал тийшээ 20 мм
илүү гарах.
3. InDesign-д зурсан зураг (саарал зууван дугуй) тиг зураасаар зэрэгцэнэ.
4. Импортын зураг чимэглэл (лого) хуудасны захыг дагаж тиг зураасаар
тэгширнэ.
5. Ташуу бичиг полянд тулна.
Макетыг өөрчилсний дараа
1.      Мөрүүдийн тэгш байдлыг хангах үүднээс бичгийн мөрийн өргөн
нэмэгдсэн. Текст шинэ мөрийн хэмжээтэй зохицон дахин өрөгдсөн.
2. Хормойн объект хуудасны захаас 20 мм илүү гарсан хэвээр байна.
3. InDesign-д зурсан зураг (саарал зууван дугуй) тиг зураасаар зэрэглэх тул түүний тэгш
хэмийн анхны харьцаа алдагджээ.
4. Импортын лого хуудасны зах, тигзураасыг дагаж хөдлөхдөө нэг хэмийн харьцаагаа
хадгалж үлджээ.
5. Ташуу бичиг поляныхаа захыг дагаад хөдөлжээ.

Comments

Popular posts from this blog